استترى خلف احدهم وانزعى ملابسك

قصة قصيرة وصلتني عبر الإيميل

كان هناك رجل وزوجته فنشاء خلاف بسيط بينهما ثم تدخل الاب والاخ

فزاد من ذلك الخلاف وتطور الي ان طلبت الفتاه واهلها الطلاق

رفض الزوج ذلك واصر علي عودتها للمنزل 0 تطور الخلاف حتي وصل الي

مختار القريه او شيخ القبيله0

فجمعهم الاربعه الزوج والزوجه والاب والاخ ووضعهم امامه

وقال لهم طالما انكم مصممون علي الطلاق ( يقصد البنت واهلها)

فهناك شرط قبل اتمام الطلاق قالوا ماهو ياشيخ

قال لابد ان تتعري من جميع ملابسك حتي يتم الطلاق رفضت في البدايه وامام اصرار الشيخ وافقت

قال لها استتري خلف احدهم وانزعي ملابسك

عند ذلك ذهبت الي خلف زوجها وانزعت ملابسها وتركت اخيها وابيها

ضحك الشيخ وقال يابنتي المرأه لايسترها الا زوجها

اذهبي مع زوجك 0 وانتهي الخلاف

موضوع جميل 000شكرا بريميولا000

و الله انها حكمة رائعة يا بريميولا..خاصة في هذا الزمن الذي اصبح فيه الطلاق كأكل الفستق..شكرا حبيبتي كلام رائع متل العادة و روعة في الاختيار..

شكرا على الردود ومشكوره بطه حبيبتى على كلامك الرائع متحرمش منك ابدا يا قمر

راااااااااااااااائعة وجميلة جدا … اشكرك

راااااااااائع بريميولا فينه اللي كان بيقولك علي طول انك ضد الرجل والزوجه وزوجها والكلام ده مش عارفه هو شاف الموضوع ولا لا هههههه شكرااااااااااااااااااا

مشكوره يا بوبوس مش عارفه راح فيييييينافتكرلنا حاجه حلوه ومشكورين كلكم على الردود

تسلمي يا شيماء مواضيعك كلها حلوة

مشكورة على هذه الحكمه الجميله

من كندش الاكبر الي الاخ بوبس ومش عارف يقصد بااية ببوبوس تاني حاجة مش هرد عليك لانك متستهالش الرد فعلا علشان انتة مستوعبتش الكلام تاني حاجة لبريميولا انا بقي افتكرت حاجات حلوة ومتشكر كتيررر علي زوقك ومينفعش تقولي انة الشيخ يطلب منها للطلاق انها تقلع هدومها علشان مينفعش لانك بتشوهي الصور او بتوصلي صورة غلط ممكن تتقال بطريقة مختلفة عن كدة انما بالطريقة دية غلط كبيررر مينفعش واحدة تقلع علشان تتطلق اية دة وانا فاهم قصدك من القصة علشان متفتكريش اني فهمت غلط بس الطريقة محتاجة تتغير عن الشيخ ياريت تفهموا كندش

ههههه والله فكره جميله من الشيخ بس انا رايى انها كانت تستتر ورا الشيخ …واهوه يكسب فيها ثواب

شكراااااااااااااااا على الردود ويا كندش احب اخبرك عن شغله بوبوس مقالتش انه انت ليه اخدت الكلام على نفسك ثانيا طالما مواضيع المنتدى كله مبتعجبش ورينا انت مواضيعك اللى تعجبنا كلنا وشكرا ليك وعلى مرورك وشكرا زباااااااااادو على ردك بس مينفعش ده كان هياخد سيئااااااااااات مش ثواب هههههه

شكرا كتير على ردك وكلامك الجميل ورأيك فى جزاكى الله كل خير

هل هناك من يأخذ من القصة عبرة ؟؟

شكرا كتيييييييييييير على ردك يا جار ((( انك لاتهتدى من احببت وان الله يهدى من يشاء )))

فعلا قصة معبرة … شكرا بريميولا و دائما رائعة للغاية

المغزى من القصة رااااااااائع

بصراحه انا لو جوزها وبحبها ما كنتش هخليها تزعل منى اصلا ومن ثم هيه مش هتضطر تنزع ملا بسها.بس بما ان انا مش جوزها يبقى كل واحد حر فى هدومه…ولا ايه؟

شكررررررررررررررررررررا على الردووووود

hay el 2i9a ana ba3rafha min zaman we fi3lan 2e9a aktar min ra2i3a yeslamo hal 2edin