الأمــــتــــلاك

الامتلاك

الامتلاك هو شعور بداخلنا...
دوما الأنسان يشعر برغبه بالامتلاك
لربما
المال

او الاشياء التي تشمل كل ما نملكه في حياتنا
ولكن (
المشاعر
)
عندما نشعر برغبه بامتلاك قلب ما او مشاعر قلب هل هذا شعور صحيح؟؟؟
وان كان خاطىء كيف يمكننا ان تجاوزه ؟؟؟
تحياتي لكم ..

انا عندي رغبة كبيرة في امتلاك كل شي متعلق بي،مو امتلاك قلب بس،يعني مثلا اصدقائي،والله بحب يكونو الي بس.رغم انو هذا غير مقبول،بس هيك هي انانية .بس هو حبا فيهم
اكيد طبعا حب الامتلاك خاطئ وبالاخص امتلاك المشاعر لانك بتحب الانسان على اساس انو ملكك انت وحدك فقط ودة غلط ولازم تقنع نفسك ان الشخص الى بتحبو مش ملكك لوحدك وممكن لاسباب معينة تسيبو وميكنش معاك حاول على قد متقدر تحط دة فى بالك
انا عندي رغبة كبيرة في امتلاك كل شي متعلق بي،مو امتلاك قلب بس،يعني مثلا اصدقائي،والله بحب يكونو الي بس.رغم انو هذا غير مقبول،بس هيك هي انانية .بس هو حبا فيهم

والله انا زيك.بس طبعا ايام ما كان في اصدقاء حقيقين

مستحيل ان شخص يمتلك التاني دائما

الا اذا كان هو ذاته لا يملك نفسه

وفكره الامتلاك هي سبب فشل اكثر قصص العشق

اكيد طبعا حب الامتاك مش شئ حلو ابدا لكن حب امتلاك مشاعر الزوج لزوجتة والعكس هو شئ جميل
اكيد حب الامتلاك سمة او سلاح دو حدين بس في غالبية الامر بكون مش لصالحنا بي انا كبنت عندي هيدي السمة اكيد و احيانا الغيرة الشديدة بتتحول الي حب امتلاك و لكن نحنا البنات هيك مش راح نتغير االه يستر و بس مه حب المتلا كككك
اكيد طبعا حب الامتاك مش شئ حلو ابدا لكن حب امتلاك مشاعر الزوج لزوجتة والعكس هو شئ جميل

هو دة الامتلاك الصالح
اكيد دة من حقك يا سموحة لانك مش هتبعدية عن اهلة لكنك هتاخدى حقك لان زوجك هو اقرب الناس اليكى فى الدنيا وبالتالى هو كمان لازم يمتلك حبك ومشاعرك عالطول لانك لازم تكونى لية زوجة وام واب واخت وصديقة وحبيبة وكل شئ لة فى الدنيا
الحمدلله ،، وبتمنى من رب العالمين اني مقصرش معاه في اي شيء ،، لانه يستاهل كل خير ..
ربنا يكرمك يارب يا سموحة ويكرم الجميع وتحققى كل اللى تتمنية ياريت كل واحدة تبقى كدة تتمنى تحمى وتحافظ على بيتها
ربنا يكرمك يارب يا سموحة ويكرم الجميع وتحققى كل اللى تتمنية ياريت كل واحدة تبقى كدة تتمنى تحمى وتحافظ على بيتها
ربنا يخليكي ،، ويوفقك ويوفق الجميع ..
حب الأمتلاك فكرة مش صحيحة ... لأن الأنسان اللي بيحب الصفة ديه بيتعب كتير في حياته ومش بيكون صح في أنفعالاته وبالطبع في أختيارته لأن بتبقي مسيطرة عليه فكرة الأمتلاك .... والحب شيء عظيم ما ينفعش فيه كلمة أمتلاك المشاعر لأنه عطاء نابع من داخل الأنسان أيا كان نوع الحب