بتحب بلدك 00اكيد00تسافر تشتغل فى الخارج000 يا ريت ؟

مع او ضد هذا الراى ؟وليه؟

انا مع هذا الرأي وبالذات اني مولود بالخارج ولم ارجع لمصر إلا عشان الدراسة الجامعية البلد دي للكبار فقط ولا يوجد محل دخل تقدر تعتمد عليه يعيشك انا اكيد بحبها  وكفايية الوقوف بس امام النيل وتشم شوية هواء مش موجودين بالعالم كله ولو عايز تبني نفسك بالبلد دية يبقى مش هتجوز خالص مع العلم عندما تشتغل خارج البلاد هتموت فيك حاجات كتير وهتدوس عليها في سبيل أكل عيشك اما بمصر الحبيبة بتشتغل وبيطلع عينك على ولا حاجة وكمان بتشوف العجب بلدنا بالنازل وحب الوطن والحنين له شيئ اساسي

معا .. لأنه بلده موفر تلهوش الشغل فبيسعي لرزقه مافهاش مشكلة

انا معه لان الواحد يلحق رزقه وين مايكون

قبل مقول انا مع او ضد @الرزق هو الرزق  بس لو الانسان  يقتنع بكدا حيرتاح @  ام حب الوطن داء شى جميل ومهما كان الانسان بعيد عن بلده فهذا لايعنى انهومش بيحب بلده لا بس يمكن تكون ظروف الحياة فى البد صعب وانا عايز اقولك شى يريت يفكر الف مليون مره قبل ميسافر بعيد عن بلده لانهو لا يجد مايجده فى بلده من كل شى .....الوطن مهما كان من تغطرس واطهاد فلم يكون مثل الغربه و البعد عن الاهل حتى لو اهله معه  فهيا غربه بكل مافيها  والاصعب انك تعمل وغيرك يحصد جهدك لانك مطر حتى تبقا فاالسفر له سلبيات واجابيات وسلبياته اكثر من ايجابياته وشكرا على السؤل  @مسافر بلاء @رجوع @مع تحياتى الطير المهاجر@ احــــمـــد@شكرا

ايه علاقه حب االبلد بالشغل بره البلد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دى نكره ودى نكره… فى السفر 7 فوائد… السفر بيخلى الانسان اكثر اعتماد على النفس و بيحسن الاوضاع … برغم كده الغربه صعبه … بس هنعمل ايييييييييه؟؟؟؟؟؟ الغربه زى الادمان مش حبينها لكن مش قادرين نسيبها … والرزق هو اللى بينادى عالانسان فى بلده او بره… ارزااااااااااق ومقسمها الخلاق…