خطيبتي تطلب مني نقود باستمرار واذا لم اعطيها المال لا تكلمني وانا الان كاتب كتابي ودافع مهر وحفلة واعاني ماديا ؟

خطيبتي تسال عن المال بستمرار واذا لم اعطيها المال لا تكلمني مع انني قمت بدفع كامل نفقات الخطوبة من كتب كتاب ومهر وحفلة خطوبة والان انا اععني ماديا فما الحل مع العلم انني تكلمت ممعها تكررا دون فائدة.

فاهمها وكلمها براحه وفاهمها امكانياتك

لما  تخصمك ما تعبرهاش وحاسسها بغلطها وفاهمها انها انسانه مادية ولزم تغير من نفسها يا اما كل واحد يروح لحاله وانت مش خزنة لها وبس

عرفها ان كدا  خلط انك  مخطوبالي  علشان كدا  وخصمها انت  لو  عملتها  زعله

فهمها انك مش قادر على كل المصاريف دي او كانت بتحبك رح تفهمك و قولها على الي جواك … و ادا لم تكلمك فهي الخسرانه

ألأرتباط دة شىء عظيم بس مش أى أنسانة تستاهل الأرتباط دة ياريت تفهمها وضعك وظروفك مع أن دة متأخر أوى كان ولابد تفهمها على وضعك قبل الأرتباط

الست إما نعمة ينعمها اللة عليك أو تكون نقمة وصدقنى لو مقدرتش  هتكون الحياة صعبة لأننا فى أول الحياة وعاوزين زوجة تساعدنا بمعنى تحط القرش على القرش علشان يكون جنية

وربنا يوفقك

حاول تفهما ضروفك المادية وانك عم تمر بأزمة هلأ لتأمنلها كلشي هي بتحلم في لما تتزوجو وهي اذا بتحب حتتفهم وتحاول تختصر من طلباتها والله يوفئكم ويتمملكم ع خير والله يهدي خطيبتك

السؤال هى بتعمل ايه بالفلوس دى ؟ وهى هتعيش ازاى معاك بعد الجواز انت سألتها الاسئله دى والاجابه هتلاقيها عندها مشكلتك حلها عند خطيبتك

انت صاحب القرار… لو بتحبها حاول تغيرها… لو مش بتحبها. الخساره القريبه احسن من الخساره البعيده…

والله مشكله صعبه

الله يعينك

صلي صلاة استخارة اذا كانت خيرا لك ربنا بيسر طريقك ... اذا غير ذلك استعوض في المصاري وانت الكسبان

وابحث عن اخرا تخاف الله فيك

ربنا يهدي سرك 

طلقها قبل ما تتأزم

السلام عليكم صديقي خطيبتك لازم تضبطها قبل فوات الاوان لان الحياة الزوجية تقوم على الاحترام ومراعات ظروف كل واحد للتاني…بالتوفيق…وصح رمضانكم.

امرها لامعروف وخليها تراعي ظرفك

يعني ما في إشي في العادات والتقاليد بيقول إنه الخطيب يعطي مصروف لخطيبته .... المتعارف عليه هو الهدايا والشاب وذوقه ..

مفروض إنتو مقبلين على حياة مع بعض .. لازم اتكون واضح معها واتفهمها إنه ما معك تعطيها فلوس كل ما تطلب وإنه عليكم التزامات للعرس وتجهيز البيتز

هذي يوعانة مثل ما انقول في الكويت

فكك منها شكلها همها فلوسك

الله يعوضك خير منها واحدة ترعى ظرفك وما اتضايقك

إذا كانت مشكلتها المال فالحل هو الطلاق بالنسبة لي

وإذا كانت مشكلتها نفسيه فالحل هو أني اوديها لعند دكتور نفسي بالنسبة لي

ملاحظة أخي العزيز: إذا كنت تعرف قبل الخطوبة أنها تحب المال فهمها يجري

لك من ورائها حقك

غير  عتبة    بيتك

مع انك خبرتا انو وضعك صعب ظلت مصره تطلب منك انا برايي انها مش قدالمسؤوليه لتكون ام لاولادك   او تقدر تساعدك بحياتك

وانشالله الله يهديها ويساعدك لتلاقي القرار الصحيح