دخول

سـؤال للمنا قشة ؟؟؟

أنى أطرح هذا الموضوع للمناقشة لنعرف ما يدور فى عقول الشباب و الفتيات وما هى

المشكلاتالتى تواجههم

ولنحاول سويا الوصول إلى حل لها ...فمنا من صادف مشكلة فى حياته ومنا من رأها بعينه

ومنا

من سمعها .... فمن وجهة نظرك ماهى المشاكل التى يواجهها الشباب فى عصرنا هذا ؟؟؟

انا اوجه انتقادي للبنات !!! ؛ لأن لولا انضباط البنت وصيانه نفسها لما كان للشباب اثر في ذلك
المشكلة انه بنطرح موضوع للنقاش وبوجه التحديد عن الاحداث الي بتحصل بعصرنا هاد بطلعلك واحد بأول الموضوع بحكيلك عشان بعدنا عن ربنا وبعدنا عن سنة نبينا - طيب يا اخي احنا طارحين موضوع للنقاش وتعطينا رأيك ما الكل عارف الكلام هاد هوه انت مطبقة عشان تيجي تحكيلنا اياه طيب طبعا ما بكون مطبق الكلام لكن بحكية وهاد للأسف عقل كل عربي قبل أن يكون مسلم لأنه في عقول مسلمة متفتحة وعارفة الصحيح من الخطء وشكرا لسؤالك أخت lamaa
كثرة الفتن كما اخبر بذلك رسول الله صلى الله عليه وسلم فعن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ((بادروا بالأعمال فتنا كقطع الليل المظلم؛ يصبح الرجل مؤمنا ويمسي كافرا، ويمسي مؤمنا ويصبح كافرا، يبيع أحدكم دينه بعرض من الدنيا قليل)) رواه مسلم. وقد وقع ما اخبر به رسول الله من كثرة الفتن التي اظلت الكبر قبل الصغير .
اما الحل . فقد اخبرنا به رسول الله في اول الحديث وهو بادروا بالأعمال . اي الأعمال الصالحة . فكما هو معلوم ان الإيمان يزداد بالطاعات وينقص بالمعاصي . فكلما زاد إيماننا .كن أقرب إلى الفوز بحب الله عزو جل لنا . فعن النبي – صلي الله عليه و سلم – قال: \" اذا احب الله العبد نادي جبريل: ان الله يحب فلانا فأحببه, فيحبه جبريل, فينادي جبريل في أهل السماء: انّ الله يحب فلانا فأحبّوه, فيحبه أهل السماء, ثم يوضع له القبول في الارض\" وهذا والله هو سبيل السعادة في الدنيا والآخرة .
أشكركم كلكم على تعليقكم وأكيد كل واحد فيكوا ليه وجهة نظره اللى أنا بحترمها وأنا حطيت الموضوع ده عشان كل واحد يتكلم بحرية وبكل صراحة وعشان نعرف أذاى شبابنا بيفكر و إيه المشاكل اللى ممكن تواجه فى الحياة من مشاكل أجتماعية وأقتصادية وعاطفية وأكيد الدين ليه عامل كبير فى التأثير على الانسان بس أحنا عايزين نتكلم عن الظروف المحيطة بنا وبشبابنا و نحاول جميعا حلها بينا كأخوة .
أنا معاك يا IGI.CS أن البنات فتنة كبيرة ممكن تكون سبب لمشكلة أكثر الشباب لكن ليه بتقول البنات عامة ما فى بنات الحمد لله متقين ربهم ودول والحمد لله كثرة بفضل الله ليه ننظر لمجتمعنا من وجه واحدة فقط أكيد فيه كده وفيه كده و أسأل الله أن يرزقك بالزوجة الصالحة اللى تعينك على طاعة الله و تحصنك من الفتن .
معاكي حق والله في الكويس وفي الوحش.........انا بقي عندي مشكله الزهقققققققق
معقول تبقى زهقانه وإحنا موجودين وأنتى زهقانة من إيه يا قمر
له يا ر و ن ي شو هاي زهقانه نحنا شو بنسوي
المشكلة في الشباب والصبايا الصغار بالعمر اللي بعتقدوا وصلوا لدرجة كتير كبيرة بالعلم والدين والمعرفة لحتى يتولوا امور الافتاء والتكفير والتحقير جد شوهوا سمعة الدين الاسلامي بشكل فظيع نسبة كتير كبيرة بعتقدوا انهم مفوضين من الله لحتى يكفروا ويلعنوا ويحقروا اللي بدهم ياه
هى دى ممكن تكون مشكلة من المشاكل اللى بنواحهها فى زمان فعلا وهيا أننا بنحلل حاجات ونحرم حاجات تانية وأحنا مش عارفين إذا كان ده صح أو غلط والحل هو أننا نرجع للقرآن والسنة و أحاديث الرسول ونتبع سنته بسم الله الرحمن الرحيم \"و ما أتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فأنتهوا\" اللهم أصلح أحوال المسلمين

المشكلة ان الشباب عندهم فراغ كبير وكمان الأباء دلوقتي فهمين ان علشان يربوا ولدهم صح لازم الفلوس ماشي فلوس بس الشباب هتعمل ايه بالفلوس لو اي ولد بياخود فلوس بدون اي رقابة هيعمل بيها مصايب و البنات مشكلتها بردو انهم شالوا برقع الحية ذي ما بيقولوا يعني وحدة لبسه بدي قصير و جيبة فوق الركبة ولا بنطلون هينغجر بيها ان شاء الله و مش عايزة حد يعكسها و العيب على اللي سيبها تخرق كدة 

مواضيع مقترحة

طفران وحابب تسهر ؟؟؟!( لا تفوتكوا )
ازعر استشيخ
قلوبـــــــــ أغلى منــــــــ, التـــــــحـــــــفــــ
هديه لشخص بالمتدى بعرف حالو
انظر شارون وصل ليه !هذا مصير الطاغيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رساله حب غريبه جداا
استخدم التطبيق