ماذا سيحدث يوم 27 اغسطس القادم؟؟!

ينتظر العالم بأسره يوم الـ 27 من شهر أغسطس القادم حيث سيتخيل للعالم وجود قمرين في السماء ليلة هذا اليوم .. و يستطيع المشاهد مشاهدة هذين القمرين بالعين المجردة بوضوح في حالة صفاء الجو.

لكن الحقيقة بأن القمر الثاني هو كوكب المريخ .. حيث سيكون كوكب المريخ في أقرب وضعيته لكوكب الارض منذ قرون .. و سيقترب كوكب المريخ من الارض لتصل المساقة بينهما حوالي 35 مليون ميل.

و المرة القادمة التي سيكون فيها كوكب المريخ قريبا للأرض بعد 27 أغسطس ستكون في عالم 2287 ..

إذا إنها فرصة ضاعت على أجيال سابقة ..
فاستمتعوا بمنظر القمرين ليلة الـ 27 من أغسطس .. لانه لا يوجد انسان على المعمورة سيشاهد هذا المنظر مرة أخرى ..

لكن السؤال هو ... هل بإمكان العين المجردة التفريق بين المريخ و بين القمر ؟! خاصة بأن مظهر كوكب المريخ سيظهر كاملا و بحجم القمر عندما يكون بدرا تقريبا ؟!

يا رب الفرصة ما تضيعش منا ونفتكر ونشوف الظاهرة هتبقي متعه… يا رايت الموقع ينزل الخبرديه يوم 27 كتنويه علشان الكل يشوفها

ا في انتظار هذا اليوم ،،، انا رأيته في منامي … رأيت الأثنين معاً بوضوح .

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

hi, just to let u know there is nothing will happened in 27th of august, search google and u will find it is fake, it is just a spam email kept sending around this time every year, and the fact is this phenomenal occurred on 27th of august 2003 and it was impossible to see “MARS” by naked eye, they needed some telescopes

اعتقد والله اعلم انه مش هيحصل والله اعلم

والله يا جماع انا نفسى اشك فى الموضوع بس كمان انا قلت لو حصل فعلا يبقى احنا خسرنا ان احنا ماقلناش ولا شوفنا لكن لو ماحصلشى يبقى ماخسرناش حاجه …ولا ايه؟؟

عندك حق مش هنخسر حاجه بس يارب نشوف الظاهره

انا مستنى اليوم ده يجى سبحان الله العظيم مفيش فرق بينهم طبعا بس فيه واحد هو كوكب المريخ

انا بكتب التعليك ده والساعه دلوقت فى مصر 3 صباحا يوم 27 ومفيش حاجه حصلت

عارف ليه يا كريم مفيش حاجه حصلت لان قاره افريقيا مش هتشوف الظاهره ديه حظنا بقى مصر فى قاره افريقيا

معلش يا جماعه انا اسفه …انا ماكنتش متأكده من ان ده حيحصل بس قلت حتبقى خساره لو حصل ده ومحدش شافه

حصل خير يا همس بس بجد كان نفسنا نشوف الظاهره دى وعموما يا سيتى انتى قمرنا التانى

هذا يوم عيد ميلادي انا صرت 14

كل سنه وانتى طيــــــــــــبــــــــــــــه يابسومه