هل تخشون التجربه؟؟؟؟

هل تخشون التجربة ؟؟؟

ماعذر الذين أغلقوا قلوبهم أمام الحب ؟؟؟

هل يخشون التجربة ؟؟؟!!!

أم يخشون تكرارها ... بعد أن صدمتهم التجربة الأولى ؟؟

أم أن أمرا ما ... شغلهم عنه ؟؟؟

لعمري ... لاأجد للحياة قيمة بدون هذا الأكسير اللذيذ ... فالعمر بدون الحب ... يمضي هباء في

هباء ...

كل الكائنات ...خلقت للحب ..الأزهار - الطيور - الحيوانات-الأشجار-الأسما... - لولا الحب

ماغرد طير ... ولولا الحب ماأهتز غصن ... وماأرتعش جناح فراشة ومافاح عطر زهرة ...

بدون الحب نهترئ .. ويحيلنا الصدأ الى هياكل بلا نبض ..!!!

فلنفتح قلوبنا للحب ... للطمأنينة ... للعطاء ... للمشاركة ... فالحب قادر على تليين القلوب

واكسائها الرقة والرحمة ...!!!

ولاداعي للخوف من وهم كاذب يحيك للحب المؤامرات ... أو من تجربة لم يحالفنا فيها الحظ ..!!

وربما كنا نحن أسباب فشلها وليس الحب ...

لاتعش وحيدا ... لاتعش على هامش الحياة ...!!!

كن كالطائر الصغير ... الذي يلاحق حبيبته عبر الأجواء غير مبال بالطيور الجارحة التي تتربص

له لتفتك به ...!!!

هانكي بانكي@@@

الانسان يخشي اعاده التجربه خوفا عليه من الفشل
وربما يغلق امام حياته كل انواع الحب والتلذذ بالحياة - لانه محطم ومتالم
وطبعا على الانسان ان لا يفقد الامل -ويفتح شباك جديد امامه
شكرااااااااااااااااا

شكرا على الموضوع الرائع هانكي انا حقاك رايي الحب هو ضعف للمراة مش لاني خرجت من تجربة فاشلة ابدا انا على حساب ما اسمع عنه انه الكل اللي عاشه اتالم واتكسر تقريبا عاشو الخيانة المريرة انا الحب بنظري الم حسرة موت دمار …ما بحب امر بمرحلة العذاب ما بحب اجربه

أجمل ما في الحب أن يكون لوجه الله

كلامك جميل وكلامك كلوا صح

لكن يبئى ايه الحب اما تحبى بكل احساس ليكى وبجد تعملى الحب زى مأمكلثوم قالت بالظبط

يعنى توفى وتخافى عليه أكتر من نفسك وتحسى انك انتى طايرة وعايشة فعلا قصة حب مش فى زيها فى الدنيا وتفضلى تحلمى والحياة جميلة اوى وكل حاجة تمام

وفى الاخر يرجع حبيبك يستخدم الحب ده فى كسرك ويخونك ويبئى الحب اللى حبيته وكان سبب فى سعادتك بئى أكبر سبب فى تعاستك يبئى فى حب يستاهل الحب ؟

انا بأول كلامى عن تجربة شخصية انا عارف ان فعلا فى ناس بتقدر الحب لكن نعمل ايه فى اللى بيستخدم الحب كوسيلة للخيانة والغدر

لا احنا نمشى بالمثل الشعبى بتاعنا اللى بيئول \" أبعد عن الشر وغنيله \" انا اسف انى كنت شبهت ووصفت الحب بالشر لكن ده اللى شفته بعينى مع انى عارف ان الحب احسن خر فى الدنيا وأسف ايضا للتناقض فى كلامى لكن يريت تحسو بيه اما تبئى انت انسان بتحب للحب وترجع تتكسر من الحب وماكدبش عليكم انا بدور على حب جديد مع انى عارف انه ممكن يحصل زى اللى حصل قبل كدة لكن اللى انا عايزه انى اعيش الاحساس اللى حسيته قبل كدة.....

متشكر جدا على الموضوع ده وتقبلى خالص تحياتى

رومـــــــــــــــــيــ... حـــســـا م ــــــــــــــــو

يقولون الحياة تجارب … بعيدا عن المكتوب … الحب بنظري هو الزواج … فقط … شكرا هانكي بنكي

من صعب ان تكنى للشخص حب تم تفشل العلاقة تم تحبى شخص اخر من جديد

هانكى الحب مرة واحد فقط

يمكن لانه الانسان بعد تجربته الاولى الفاشلة،بيضعف عنده الاحساس بالحاجة للحب.فما بيحب يجرب مرة ثانية.